Després de l’èxit dels Mots de Patxanga en relació amb els verbs Ser, Estar i Semblar, acometem ara el verb FER. Em sembla que anirem més tranquil•lets en este segon post, però això no se sap mai, que quan s’obri l’estallador de la memòria col•lectiva...
En la llista que us presente ara no inclouré les frases que comencen per Fer, de l’estil: “Fer un sol que atalba”; estes les deixarem per a l’espai reservat a les parèmies Descriptives o situacionals. Evite també incloure les construccions amb el verb Fer i amb significats directes, de l’estil: “Fer la impressió”, “Fer-se el sord”, “Fer (una cosa) malícsia” o “Fer rogle”, entenent que en estos casos la frase creada no va més enllà del que el nom ha aportat.
Dit això, anem allà (que ací ja estem):
FER:
Fer-ho tot a banderes./
Fer-ho tot ascles./ jas./ pols.
Fer amb una mentida un sopar agre.
Fer l’anada de Caliu, que se’n va anar en hivern i va tornar en estiu.
Fer el bambau.
Fer-se la boca aigua.
Fer-se el bobo per no entrar en quinta.
Fer botiges.
No fer ni un brot.
Fer carussa.
Fer un cas com un cabàs.
Fer coll de figa.
Fer combregar amb rodes de molí.
Fer coveta.
Fer-se creus.
Fer-se-li (a algú) de dia.
Fer-se-li (a algú) de nit.
Fer dentetes.
Fer l’escoltellet.
Fer-se l’estret./ l’estreta.
Fer fer randa sense boixos.
Fer (algú o alguna cosa) feredat.
Fer-li figa (a un mateix o a algú) les cames.
Fer fugina.
Fer-la grossa.
Fer la guitza.
Fer l’indio.
Fer-se el llonguis.
Fer la mà./ la mà a sant Roc.
Fer el miracle de Mahoma: dormir-se al sol i alçar-se a l’ombra.
Fer el ninot.
Fer nona.
Fer un nuc al rabo.
Fer el numeret.
No fer a (algú) ni ombra.
Fer-se una palla.
Fer-se palles mentals.
Fer el pallasso.
Fer pena.
Fer perla.
Fer la pilota.
Fer la puta i la Ramoneta.
Fer-se el quelo.
Fer el rendevú.
Fer-se-li (a algú) tramús la boca.
Fer traure (a algú) els cabells verds.
Fer la viu-viu.
FER EN COMPARATIVES:
Fer-se com la tia Quica./ Genara.
Fer més hores que Cascorro./ que Meló./ que un rellotge.
Fer (algú o alguna situació) més por que una tronada./ pedregada.
No comments:
Post a Comment