.:[Double Click To][Close]:.
Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner




Tuesday, November 24, 2009

Quart centenari de l’expulsió dels moriscs (II)

Moriscs valencians

A la corona d'Aragó, els mudèjars, protegits per la corona, constituïen des del segle XII una comunitat a part de la cristiana. Els pactes concertats al llarg d’aquell segle estipularen la persistència de la població musulmana a les seues terres d’origen. Els grans nuclis de població mudèjar, dedicada eminentment a l'agricultura, romangueren sobretot a la regió de l'Ebre (Terra Alta, Matarranya, Baix Ebre, Montsià...), conservant els béns immobles. Un segle més tard, quan tingué lloc la reconquesta valenciana, calgué permetre la permanència dels mudèjars al territori conquerit (el 1270 eren 100.000, enfront de 30.000 cristians). A les àrees urbanes, —amb poques excepcions, com ara València o Xàtiva, on foren traslladats extramurs—, els mudèjars visqueren barrejats amb la població cristiana fins a mitjan segle XIV (a les zones rurals, la desproporció numèrica a favor dels mudèjars subsistiria dos segles, sobretot a les comarques interiors).


La continuada afluència de repobladors cristians féu acabar, però, la superioritat demogràfica mudèjar i accentuà l'hostilitat cristiana cap a una població impossible d'assimilar (perquè, malgrat la successiva renovació dels privilegis atorgats a les aljames, no minvava el seu caràcter endogàmic, reforçat per l’elevat índex de natalitat). En aquest sentit, cal assenyalar que la pretesa tolerància dels furs no tingué mai cap ressò popular. Per això, la pacífica convivència d'ambdues comunitats era absolutament fictícia (sobre els mudèjars requeia l’obligació de portar un distintiu al vestit, la prohibició d'exercir determinats oficis, etc). Ferran el Catòlic va respectar l'estatus dels mudèjars de la Corona d'Aragó. En unes corts celebrades a Montsó el 1510, els foren ratificats als musulmans tots els privilegis de què gaudien des del segle XIII. Bé que la inquisició pretengué d'estendre al Regne de València l'edicte del 1502 d’expulsió dels moriscs de Granada, el rei jurà el 1518 que no ho faria; va excloure els territoris catalanoaragonesos del decret de conversió o emigració forçosa.

Però, malgrat l'expressa voluntat reial de respectar-los els drets, l'església inicià un procés de captació, i els baptismes forçosos originaren ben aviat el problema morisc. L'enfrontament entre ambdues comunitats al llarg de tot el segle XV culminà a les Germanies, amb la lluita dels mudèjars al costat dels seus amos. El bateig o l'exili forçós que suposà el triomf inicial dels agermanats (1521) convertí la població mudèjar en morisca. Els revoltats obligaren els musulmans de les comarques centrals a batejar-se sota greus amenaces. Posteriorment, la monarquia i l'església donaren validesa als baptismes forçats i, a més, ordenaren el bateig de la resta dels musulmans valencians el 1525. A les zones rurals, els moriscs eren introduïts a les sèquies i batejats massivament amb graneres. En considerar batejada i, per tant, morisca tota la població musulmana peninsular, els mudèjars deixaren d'existir. Això no obstant, els moriscs conservaren llur vella estructura jeràrquica a les moreries i als llocs de moriscs agrupats en demarcacions o filloles.



En privat, també van conservar la religió, els costums jurídics, la indumentària i la llengua, l'algaravia. Quant a la seua forma de vida, també molt diversa, depenia de si havien restat inclosos en terres de reialenc o de senyoria; era més gran el nombre dels sotmesos a senyoria, així com també més dur el seu estatus (eren vassalls i repetidament els fou prohibit d'emigrar). Vivien fonamentalment a les àrees rurals més pobres, dedicats a l'agricultura i a l'artesania, o reclosos dins uns barris especials de les zones urbanes —els ravals o moreries—; les terres riques i els centres urbans eren majoritàriament cristians. Els moriscs conservaren l'islam (malgrat els baptismes forçosos), la llengua àrab (bé que una pragmàtica del 1567 en prohibia l'ús) i els costums jurídics musulmans; aquestes eren les causes més importants de la impossibilitat d'assimilar-se, alhora que l'expressió de llur manca de voluntat de fer-ho.

No comments:

Post a Comment